XS
SM
MD
LG
XL
XXL
Приймальна комісія:  Денне навчання (050)145-62-76 | Військова кафедра (044)521-35-57
        Військовий інститут запрошує Вас взяти участь у Всеукраїнській науково-практичній онлайн-конференції молодих вчених, ад’юнктів, слухачів, курсантів і студентів, що відбудеться 25.04.2025 р.

Кафедра військової психології та педагогіки

Начальник кафедри військової психології та педагогіки



кандидат психологічних наук
полковник 
Мась Наталія Миколаївна

ORCID ID: 0000-0003-3940-3985

 

Кафедра створена в 1992 р. у складі факультету військово-фінансової підготовки. У 1997 р. відбувся перший набір курсантів за спеціальністю “Військова психологія”. На сьогоднішній день кафедру військової психології та педагогіки очолює кандидат психологічних наук, доцент полковник Наталія МАСЬ. 

З метою вдосконалення професійної компетентності науково-педагогічні працівники кафедри систематично залучаються до психологічного супроводу особового складу військових підрозділів в зоні ведення бойових дій з метою вирішення з метою моніторингу психологічного стану військовослужбовців, виявлення осіб із ризиком розвитку ПТСР та надання рекомендацій щодо подальшої психологічної підтримки; надання методичної допомоги з питань доведення та роз’яснення інноваційних методів роботи з особовим складом; проведення індивідуальних і групових консультацій з питань психологічної адаптації до бойових умов, зниження рівня стресу та тривожності тощо. Окрім цього, науково-педагогічні працівники кафедри систематично підвищують рівень своєї професійної майстерності шляхом участі у профільних вітчизняних та зарубіжних тренінгах, семінарах та курсах підвищення кваліфікації: від представників Каліфорнійського університету (США), від ліцензованих професійних терапевтів Нюджерсі та Деневеру (США), від представників Техаського університету (США) тощо. Що дозволяє їм не лише поглиблювати фахові знання, а й опановувати сучасні інструменти психодіагностики, методи кризової інтервенції та технології роботи з бойовим стресом, що є надзвичайно актуальним в умовах воєнного стану.

 

НАВЧАЛЬНА РОБОТА

Кафедра забезпечує викладання військово-спеціальних дисциплін: “Вступ до спеціальності”, “Методологія військово-психологічних наукових  досліджень”, “Військова педагогіка та психологія”,  “Військова психологія”, “Психологічне забезпечення військово-професійної діяльності підрозділів”, “Гендерні аспекти військової психології”, “Екстремальна психологія”, “Загальна та військова педагогіка”, “Індивідуальне консультування військовослужбовців та членів їх сімей”, “Клінічна психодіагностика”, “Психологічна допомога військовослужбовцям та членам їх сімей”, “Прикладні аспекти військового полону”, “Прикладні аспекти військової девіантології”, “Психологія професійного самовдосконалення військового психолога”,  “Соціально-психологічні технології управлінської діяльності військового керівника”, “Організація психологічного супроводу військових частин (з'єднань)”, “Педагогічні технології в системі військової освіти та науки” для здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) ступенів вищої освіти за спеціальність С4 “Психологія”.

З 2022 року у зв'язку із повномаштабним вторгненням агресора освітньо-професійні програми здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) ступенів вищої освіти за спеціальність С4 “Психологія” були переглянуті і вдосконалені шляхом введення навчальних дисциплін:

§ Психологія травмуючих ситуацій; 

§ Психологічна допомога особам з ПТСР;

§ Прикладні аспекти військового полону;

§ Прикладні аспекти інформаційної безпеки військовослужбовця;

§ Психологія віктимності та суїцидальності; 

§ Технології роботи із залежними та співзалежними; 

§ Технології групової психотерапії; 

§ Технології когнітивно-поведінкової терапії; 

§ Психологія конфлікту;

§ Нейропсихологія;

§ Основи психотерапії;

§ Основи травмофокусованої терапії;

§ Основи психосоматики.

З метою вдосконалення фахових компетентностей випускники першого (бакалаврського) та другого (магістерського) ступенів вищої освіти за спеціальність С4 “Психологія” систематично залучаються до процесів реінтеграції військовослужбовців, звільнених з полону російського агресора; до процесів надання психологічної підтримки військовослужбовцям та членам їхніх сімей на базах реабілітаційних центрів; до проведення заходів психологічного супроводу особового складу під час виконання завдань за призначенням.

При кафедрі функціонують:

З 2023 року на кафедрі проводяться курси професійної військової освіти, а саме: “Фаховий курс тактичного рівня L-1В (ВПс)”, “Командний курс тактичного рівня L-1С (ВПс)” та “Базовий курс тактичного рівня L-1А та фаховий курс тактичного рівня L-1В (ВПс)”.    

З 2017 року кафедра забезпечує проведення курсів підвищення кваліфікації військових фахівців за відповідним напрямом. Станом на поточний момент підвищення кваліфікацій ведеться за наступними програмами,  а саме:

1. Підвищення кваліфікації з питань організації та проведення заходів психологічної роботи з військовослужбовцями Збройних Сил України    (ОПЗПР-ТР);

2. Підвищення кваліфікації з питань професійно-психологічного відбору (ППП-ППВ);

3. Підвищення кваліфікації з питань психологічної підготовки в навчальних центрах, центрах підготовки підрозділів Збройних Сил України (ПП-НЦ);

4. Підвищення кваліфікації з питань організації освітнього процесу у військових ліцеях, ліцеях з посиленою військово-фізичною підготовкою         (ООП-ВЛ);

5. Підвищення кваліфікації з питань освітньої діяльності (ВІКНУ-ОД);

6. Підвищення кваліфікації з питань методичної майстерності (ВІКНУ-ММ); 

7. Курс методичної підготовки (КМП-6).

У 2024 році науково-педагогічними працівниками кафедри розроблений онлайн-курс “Особливості роботи офіцера-психолога в умовах бойових дій” на платформі “PROMETHEUS”.

В межах міжнародного співробітництва здобувачі освіти мають змогу слухати гостьові лекції та тренінги від відомих іноземних фахівців у сфері психології: від професора психології University of Miami (США), нейробіолога, доктора філософії Аміші ДЖА; від військового психолога Institute of Military Psychiatry University of Oslo (Норвегія) Тронда Івара ХЕГГЄ; від міжнародного тренера “Mindfulness Based Attention Training” Володимира ПАШКОВСЬКОГО тощо. А з 2019 року курсанти спеціальності С4“Психологія” приймають участь у некомерційній програмі Європейського союзу Еразмус, щодо обміну студентами та викладачами між університетами країн Євросоюзу.

НАУКОВА РОБОТА

Із 2000 р. при кафедрі діє ад’юнктура. Дисертаційні дослідження ад’юнктів проводяться за спеціальностями “Психологія діяльності в особливих умовах”. Значну роботу як у підготовці науково-педагогічних кадрів, так і в організації й здійсненні навчально-виховного процесу проводять професори кафедри – доктор психологічних наук, професор, полковник запасу Сафін О.Д., доктор педагогічних наук, професор Кучерявий Андрій Олександрович.

 Основні напрями наукових пошуків кафедри:

·     дослідження в сфері функціональної діагностики та психологічної реабілітації учасників бойових дій;

·     обґрунтування норм фізичного та психоемоційного навантаження військовослужбовців під час бойових дій;

·     проблема соціально-психологічної реадаптації учасників бойових дій;

·     наукове обґрунтування впровадження сучасних педагогічних технологій в навчальний процес у ВВНЗ;

·     сучасні психотехнології протидії негативному інформаційно-психологічному впливу в умовах гібридної війни;

·     методи травмофокусованої терапії.

·     впливу віртуальної реальності на учасників бойових дій під час психологічної реабілітації

МЕТОДИЧНА РОБОТА

2024 рік

1. Всеукраїнська науково-практична конференція молодих вчених, ад’юнктів, слухачів, курсантів і студентів “Молодіжна військова наука у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка” (м. Київ, 26 квітня 2024 р.)

2. The 6 th International Scientific and Practical WEB-Forum (Київ – Харків, 26-29 березня 2024 р.)

3. XІІ Всеукраїнська науково-практична конференція “Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців” (м. Хмельницький, 18 квітня 2024 р.)

4. XІІ Всеукраїнська науково-практична конференція “Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців” (м. Хмельницький, 18 квітня 2024 р.)

5. ХХ Міжнародна науково-практична конференція: “Військова освіта і наука: сьогодення та майбутнє” (м. Київ, 29 листопада 2024 р.)

6. VIII International Scientific and Theoretical Conference: “Theory and practice of modern science: collection of scientific papers «SCIENTIA»” (Kraków, Republic of Poland: International Center of Scientific Research, October 11, 2024)

7. The 6th International scientific and practical conference “The role of innovations in the transformation of the image of modern science” (Oslo, Norway, October 08-11, 2024).

8. 7th International Scientific and Practical Conference “Experimental and Theoretical Research in Modern Science” (Toronto, Canada, October 16-18, 2024)

 

2025 рік

1. VII Міжнародна наукова конференція “Міжгалузеві диспути: динаміка та розвиток сучасних наукових досліджень” (м. Полтава, 14.02.2025 р)

2. VIII Міжнародна наукова конференція “Технології, інструменти та стратегії реалізації наукових досліджень” (м. Запоріжжя, 21.02.2025 р.)

3. IV Міжнародна наукова конференція “Цифрове наукове суспільство: соціально-економічні, правові та міжнародні аспекти” (м. Дніпро 28.02.2025 р.) 

4. VI Міжнародна наукова конференція “Інноваційні тенденції сьогодення в сфері природничих, гуманітарних та точних наук” (м. Львів, 07.03.2025)

 

Публікації науково-педагогічних працівників кафедри:

  1. Охорона психічного здоровя військовослужбовців в умовах війни: у 2 т. / В. М. Мороз, В. О. Олійник, М. А. Коваль, Н.М. Мась та ін.; НДЦ ГП ЗС України; за заг. ред. В. В. Клочкова; рец. В. В. Стасюк; передм. В. В. Клочкова; дизайн В. П. Вітюка. Т. 1. Харків: Фоліо, 2024. 815 с.
  2. Охорона психічного здоров’я військовослужбовців в умовах війни: у 2 т. / В. М. Мороз, В.О. Олійник, М. А. Коваль, Н.М. Мась та ін.; НДЦ ГП ЗС України; за заг. ред. В .В. Клочкова; рец. В. В. Стасюк; дизайн В. П. Вітюка. Т. 2. Харків: Фоліо, 2024. 602 с.
  3. Психологічне забезпечення Збройних Сил України: навч. -метод. посіб. / за заг. ред. генерал-майора В. Клочкова. К.: НДЦ ГП ЗС України, 2024. 293 с.
  4. Мась Н.М. Корекція негативних психічних станів курсантів за допомогою технологій віртуальної реальності. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки, 2024. № 58(2(58), 50–54.
  5. Сторожук Н.А. Психологічні особливості формування іміджу сучасного підприємця. Scientific Journal «Psychology Travelogs», 2024, Issue 2. С.112-119.
  6. Storozhuk N.A. Psychological assistance to combat participants sign of amiboya psychic trauma. VII International Scientific and Practical Conference RECENT SCIENTIFIC INVESTIGATION held on February 26-28, 2024 in Oslo, Norway.
  7. Storozhuk N.A. The features of providing psychological assistance to combatants with signs of combat-related psychological trauma. V International Scientific and Theoretical Conference «Advanced discoveries of modern science: experience, approaches and innovations», February 23 2024; Amsterdam, Netherlands.
  8. Гоман Ю.О. Вплив емоцій та стресових ситуацій на прийняття рішень під час криз. Наукові перспективи. Серія Психологія 2025. №1(55). С. 1737-1746.
  9. Гаврюшенко В.В. Ментальне (психічне) здоров’я українських захисників: виклики, профілактика та перспективи реабілітації військовослужбовців в умовах російсько-української війни. Перспективи та інновації науки. 2024 № 12 (46)
  10. Клімішина Н.П. Психологічні чинники успішної командної роботи серед офіцерів у проблемних ситуаціях. Наукові перспективи: журнал. 2024, № 11(53) 2024. С.1283-1296
  11. Венгерчук А.Є. Гемблінгова залежність: поняття, види та фактори формування. Військова освіта і наука: сьогодення та майбутнє : зб. тез доповідей ХХ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 29 листопада 2024 р. Київ : Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2024. с. 160
  12. Герасимнюк І.О. Психопрофілактика девіантної поведінки учасників бойових дій. Збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених, ад’юнктів, слухачів, курсантів і студентів «Молодіжна військова наука у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка», м. Київ, 26 квітня 2024 р. Київ: Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2024. С.56-57.
  13. Кучерявий А.О. Характеристика стану впровадження зарубіжного досвіду викладання навчальних дисциплін у Військовому інституті Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки. 2024. № 1(57).  С. 15-25.
  14. Кучерявий А. Індивідуальний імідж як соціальний феномен у зарубіжній психології. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки. 2024. №60 (4(60)
  15. Кучерявий А.О. Таксономія Блума як методологічна основа визначення програмних результатів навчання у вищій військовій школі. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки 2024. №59(3(59). С. 5–13
  16. Кучерявий П.О. Методичні засади проведення навчальних занять при формуванні лідерської компетентності військового фахівця. Актуальні питання підготовки фахівців для сектору безпеки і оборони в умовах війни : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Кропивницький, 19 квітня 2024 року). Кропивницький : ДонДУВС, 2024. С. 334–340. – URL: https://dnuvs.ukr.education/wp-content/uploads/2024/07/zbirnyk_materialiv_19_kvitnya_2024_roku-1.pdf
  17. Сафін О.Д. Діти вимушених переселенців в умовах війни: пошук ресурсів посттравматичного зростання. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки, 2024. № 60(4(60). С. 39–46.
  18. Сафін О.Д. Психологічна структура та типологія творчого Я керівника педагогічного колективу. Слобожанський науковий вісник. Серія: «Психологія», 2024. № 1.
  19. Сафін О.Д. Сучасні психофізиологічні методи професійно-психологічного відбору кандидатів на роботу. Psychology Travelogs, 2024. №2.
  20. Кожедуб О.В. Агресія: поняття, види, теорії  . Scientific Collection «InterConf», (220): with the Proceedings of the 7th International Scientific and Practical Conference «Experimental and Theoretical Research in Modern Science» (October 16-18, 2024; Toronto, Canada) / comp. by LLC SPC «InterConf». Toronto: Aeropanzer, 2024. Р.127-129.
  21. Кожедуб О.В. Адаптація військовослужбовців до умов військової служби: поняття та види. Theory and practice of modern science: collection of scientific papers «SCIENTIA» with Proceedings of the VIII International Scientific and Theoretical Conference, October 11, 2024. Kraków, Republic of Poland: International Center of Scientific Research. Р.119-120.
  22. Кожедуб О.В. Суїцид: поняття та фактори ризику. The 6th International scientific and practical conference “The role of innovations in the transformation of the image of modern science” (October 08 – 11, 2024) Oslo, Norway. International Science Group. 2024. Р. 220-224.
  23. Левенець А.Є. Критичне мислення військовослужбовця як засіб протидії когнітивній війні противника. Збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених, ад’юнктів, слухачів, курсантів і студентів «Молодіжна військова наука у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка», м. Київ, 26 квітня 2024 р. Київ: Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2024. С.80-82.
  24. Калишенков К.М. Психологічні механізми адаптації до стресу: стресори, стратегії копінгу та психологічний резилієнс. Збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених, ад’юнктів, слухачів, курсантів і студентів «Молодіжна військова наука у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка», м. Київ, 26 квітня 2024 р. Київ: Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2024. С.55-56.

 

В контексті вдосконалення матеріально-технічного забезпечення освітнього процесу у 2023 році при кафедрі розгорнуто клас психологічної реабілітації, який оснащений 15 VR-шоломами з технологічною підтримкою від розробника, а також бібліотекою відео-практик, спрямованих на навчання здобувачів освіти сучасним технологіям психологічної підготовки та психологічного відновлення особового складу із застосування засобів імітації віртуальної реальності. Загалом, використання цих технологій у роботі з особовим складом сприяє емпірично підтвердженому підвищенню показників психологічної стійкості та витривалості військовослужбовців та пришвидшує процес відновлення після впливу стрес факторів бойових дій (ефективність доведена психологами Під час навчання курсанти за допомогою VR відео матеріалів опановують техніки для стабілізації, заземлення, релаксації, емоційної саморегуляції стану військовослужбовців після участі у активних бойових діях.